Sunday, 28 April 2019

Bab 4 : Bahagian-bahagian Fungsian Utama Dalam Organisasi Perniagaan

1. Bahagian-bahagian Fungsian Utama Dalam Organisasi Perniagaan

  • 涉及各种的peringkat pengurusan
  • 例如:pentadbiran, pengurusan sumber manusia, kewangan, teknologi maklumat & komunikasi(ICT), penyelidikan & pembangunan ( R&D), pembelian, pengeluaran, pemasaran, pengagihan, perkhidmatan pelanggan jualan
  • 协助达到生意的tujuan & objektif
  • pekerja diletakkan 根据不同的专长

Struktur Organisasi
  • merupakan susunan (排序) & hubungan (关系)antara setiap bahagian fungsian
  • untuk 达到visi, misi &objektif (VMO) perniagaan yg telah ditetapkan
  • 清楚地知道任务的tanggungjawab,kedudukan & spesifikasi
  • 每个bahagian fungsian 被一位pengurus(董事部)领导
  • carta organisasi yg berfungsi menunjukkan struktur organisasi yg wujud
  • struktur organisasi yg dipamerkan dlm bentuk hierarki(等级制度) 


 Ketua Eksekutif(经理主管人员)
 Pengurusan pemasaran
Pengurusan pengeluaran 
Pengurus kewangan 
 Penyelia jualan
 Penyelia kilang
 Penyelia akaun


a. Pembahagian kerja

  • 工作的分配和责任yg perlu dilakukan dlm perniagaan
  • 根据tahap jawatan (职位的等级) yg dipegang
  • 例如:bahagian pengurusan membuat perancangan & pengawalan

b. Hubungan antara ketua dengan pekerja
  • ketua拥有指挥的能力kpd pekerja di bawahnya
  • 员工进行tugas yg telah diarahkan & melaporkan kpd ketua

c. Jenis tugasan
  • 涉及领导所给的任务和责任
  • bergantung pada jawatan yg disandang(被负起)dlm carta organisasi

d. Hierarki pengurusan 
  • Pengurusan atasan : 负责全部organisasi的操作
  • Pengurusan pertengahan : 负责各自的bahagian 
  • Pengurusan bawahan : 负责各自的unit(单位)


2. Tujuan Setiap Bahagian Fungsian
  • 确保全部生意活动dapat dilakukan dgn pantas & efisien(有效率的)
  • 协助untuk 达到visi, misi & objektif yg diingini

Tujuan bahagian fungsian
  • 专注于所给的bidang tugas(工作范围) 而已
  • 可以提升技术,因为进行一样的工作dlm satu jabatan
  • 容易训练新的员工kerana bidang pengkhususan yg sama
  • 可以减少费用&管理问题, wujudnya sistem perkongsian sumber

a. Bahagian fungsian pentadbiran
  • pentadbiran merujuk pada perlaksanaan sesuatu tugas yg telah ditetapkan ke arah mencapai sesuatu visi, misi & objektif dlm perniagaan

Tujuan
  • 进行proses sokongan 以便全部生意活动顺利地进行

Peranan
  • menjalankan urusan dalaman organisasi perniagaan
  • 例如:mengurus, menyimpan & menerima rekod
  • 准备公司的文件&处理活动例如:会议


b.  Bahagian fungsian pengurusan sumber manusia
  • aktiviti perancangan sumber manusia, pengrekrutan (招收) & pemilihan(temu duga), penilaian prestasi & kebajikan pekerja dlm organisasi
  • 员工被训练得很好 & komited(尽忠) terhadap tujuan perniagaan, organisasi tersebut lebih mudah untuk berjaya

Tujuan
  • 协助生意supaya 顺利进行serta mempunyai staf yg berpengalaman
  • 确保sumber manusia 的需求足够,mengikut bidang kepakaran
  • 建立sumber manusia, organisasi kekal berdaya saing (竞争力)& kemahiran pekerja dapat ditingkatkan
  • 确保tenaga kerja kekal dlm organisasi

Peranan

i. Perancangan sumber manusia
  • proses mengambil pekerja atau staf
  • membentuk polisi(政策) 涉及员工kerjaya(职业) 的发展
  • membentuk sistem pertukaran
  • 升职

ii. Latihan & pembangunan
  • pelaksanaan program induksi (归纳课程) & program latihan kemahiran untuk pekerja baharu & pekerja sedia ada
  • pembangunan pekerja 涉及meningkat keupayaan pekerja 的过程untuk 接受责任&新的任务

iii. Perkhidmatan pekerja & kebajikan
  • 准备设备untuk pekerja semasa bertugas dlm organisasi, 例如:交通设备,休闲设备,辅导设备,食堂设备

iv. Perhubungan industri
  • pekerja通过kesatuan sekerja 说出他们对pihak majikan所准备的设备的不满
  • 帮助解决一切pertikaian(纠纷) semasa proses perundingan (商量) sedang dijalankan


c. Bahagian fungsian kewangan
  • pengurus kewangan, aktiviti untuk 计划, 安排,指令 & 控制全方面的pembiayaan & perbelanjaan dlm perniagaan 
  • 必须以最好的方法来处理一切的aset & liabiliti
  • 例如:
        i. Akauntan 
  • 准备laporan prestasi kewangan
  • 为了看清生意的盈利与亏损
  • 为了tujuan percukaian

       ii. Pengawai kewangan
  • 检查bajet pejabat (办公室的财政预算案) & pendapatan terkini drpd jualan 
  • 准备anjuran jualan tunai & kepakaran dlm menganalisis maklumat kewangan harian

      iii. Pengawai kredit
  • 协助会计师dlm menyelia (监督) rekod-rekod kewangan
  • 处理全部的bentuk hutang

    iv. Staf kewangan
  • membantu menyediakan penyata kewangan

Tujuan
  • 确保有限的金钱资源diagihkan & dibelanjakan dlm aktiviti perniagaan
  • boleh menjanakan (引起) keuntungan & 提升produktiviti (生产力)
  • 确保hasil kewangan dapat menampung(接纳) 全部的开销 & dapat memperoleh keuntungan
  • 确保有足够的金钱资源,agar 生意的操作tidak tergendala (不受阻碍)

Peranan

i. Membuat perancangan kewangan
  • menentukan objektif kewangan yg hendak dicapai oleh organisasi
  • 详细地解释kewangan的目标

ii. Menguruskan sumber kewangan mengikut peruntukan(配额) yg ditetapkan
  • bajet kewangan yg telah diluluskan, perlu diagihkan mengikut peruntukan kpd setiap bahagian
  • pengagihan dibuat 根据时间& 各种的开销yg ditetapkan oleh organisasi 

iii. Mengawal kewangan setiap bahagian
  • 确保每个bahagian的开销根据bajet yg telah diluluskan
  • 每个bahagian 将会dipantau(被监督) dlm aspek kewangan supaya masalah salah urus perbelanjaan tidak berlaku


d. Bahagian fungsian teknologi maklumat & komunikasi (ICT)
  • teknologi pengkomputeran & telekomunikasi(电讯)
  • pelbagai bidang: perniagaan, penerbitan(出版), penyiaran(传播),perubatan, pendidikan, perindustrian, pertanian & komestik (化妆品)
  • 使用电脑科技,teknologi perisian untuk mengubah, memindahkan, memproses, menyimpan & melindungi semua maklumat secara selamat, mudah, cepat & tepat

Tujuan
i. Operasi organisasi lebih efektif & efesien (有效率)
  • 生意的处理lebih efektif & efesien melalui penggunaan sistem teknologi, pengkomputeran & perisian terkini

ii. Memudahkan komunikasi dalaman (intranet) & luaran (Internet)
  • Intranet : 方便staf dlm organisasi berkomunikasi
  • Internet : 为了进行各种生意活动
  • 例如:jual beli (e-dagang), mendapatkan sumber bekalan(e-perolehan), mempromosikan barang & perkhidmatan (e-pemasaran)
  • pangkalan (集中地)data sendiri, 收集重要的资料
  • 例如:sumber manusia, kewangan, pembekalan, penjualan, pembelian & perolehan(收成)
  • mengakses(访问)data dgn kadar segera
  • 使urus niaga加速,peniaga和pembeli之间
  • 提升生意的盈利

Peranan
  • 负责terhadap 系统的安全
  • 确保被允许的使用者才可以mengakses sistem
  • 确保sistem simpanan yg penuh, 为了重新收集data kritikal(具批评性的)dlm keadaan kecemasan
  • 协助员工解决问题berkaitan dengan penggunaan perisian baharu
  • membantu pengguna yg berhadapan dengan masalah komputer


e. Bahagian fungsian penyelidikan & pembangunan (R&D)
  • 涉及新产品的发展& penambahbaikan produk yg sedia ada
  • R&D termasuk aktiviti rekaan produk

Tujuan
  • 提升tahap pengeluaran & pemasaran produk
  • 生产有品质的产品dengan kos efektif

Peranan
  • 计划新产品发展的活动&penambahbaikan produk yg sedia ada
  • 计划bagi 生产产品yg dapat memenuhi keperluan & kehendak pengguna


f. Bahagian fungsian pembelian
  • aktiviti yg dilakukan oleh dua pihak, penjual & pembelian
  • 交换东西与服务的目的,使用alat transaksi(交易工具)yg sah

Peranan
  • 准备kontrak(合约)dengan pembekal, 为了membekalkan(供应)barang yg diperlukan dlm operasi pengeluaran
  • keputusan untuk pembelian selepas 通过重要的过程&mendapat kelulusan drpd pengurusan tertinggi
  • memastikan syarikat membayar pada jumlah yg berpatutan kpd pembekal
  • menempah(订购)bekalan bahan mentah & stok drpd pembekal

Tujuan
  • 控制pembelian kuantiti bahan mentah
  • 出现各种正面的影响力termasuk peningkatan atau penghantaran

Tatacara (方法与程序)pembelian
  1. 接受订购drpd pengurus jualan
  2. 寻找适合的供应商
  3. menerima sebut harga drpd pembekal-pembekal
  4. membuat pesanan pembelian
  5. menerima barang drpd pembekal-pembekal



g. Bahagian fungsian pengeluaran
  • 生产东西的过程通过proses transformasi(变换),tukar input(输入)kpd output (输出)
  • 为了满足keperluan & kehendak pengguna

Tujuan
  • 确保所进行的出产活动dapat 减少费用&memaksimumkan keuntungan

Peranan

i. Menghasilkan barang & perkhidmatan
  • 生产东西&产品给社会dengan mematuhi aspek(局面)& standard kualiti(品质的标准)yg ditetapkan

ii. Memenuhi keperluan & kehendak
  • output yg dihasilkan iaitu 东西&服务dipasarkan 为了满足keperluan & kehendak kpd pengguna dlm pasaran

iii. Menukarkan input kpd output
  • 计划和进行proses transformasi input yg terdiri dprd tanah, buruh, teknologi & bahan mentah untuk menghasilkan output

Kawalan Awalan
  • 确保semua bahan atau input 在好的情况下 & berkualiti
  • sebelum proses transformasi dimulakan
  • 例如:机器在好的情况下,有品质的bahan mentah & 足够的tenaga kerja

Kawalan Semasa
  • pengurus bahagian fungsian pengeluaran dlm sesebuah perniagaan juga turut bertanggungjawab,为了进行kawalan semasa yg terdiri drpd kawalan pengeluaran, kawalan utiliti mesin,kawalan staf

i. Kawalan pengeluaran
  • 确保生产的过程顺利进行
  • 立即帮助解决生产时所出现的问题

ii. Kawalan utiliti mesin
  • 确保peralatan & mesin 在好的情况下,控制机器的使用,立即修理机器jika berlaku kerosakan & 持续性地监督机器

iii. Kawalan staf
  • 确保全部staf bekerja secara efektif, efisien & fokus kpd sasaran pengeluaran
  • memastikan jumlah tenaga buruh mencukupi

Kawalan selepas
  • 最后的品质检查,为了确保产品在标准的生产范围
  • 产品的检查secara manual(手动)atau automatik (自动)& 做品质的检查


h. Bahagian fungsian pemasaran
  • 某个活动创造nilai barang, penentuan barang, promosi & pengedaran produk
  • 为了鼓励berlaku pertukaran yg dapat memenuhi keperluan pengguna & 达到organisasi的目标

Tujuan
  • melakukan pertukaran antara dua pihak, pembeli & penjual
  • 确保东西和服务 sampai kpd pengguna dengan cepat
  • mencipta permintaan bagi sesuatu barang atau perkhidmatan
  • 提升盈利kpd peniaga

Strategi Pemasaran

i. Sasaran Pasaran
  • kumpulan pengguna sedia ada atau bakal pengguna yg berpotensi
  • 为了买产品yg dikeluarkan oleh organisasi perniagaan

ii. Campuran Pemasaran
  • rangkuman(包含)几个主要的strategi yg direka bentuk & diuruskan oleh pemasar
  • menghasilkan proses pertukaran nilai的目的yg dapat memaksimumkan kepuasan pengguna

Empat Elemen dalam Campuran Pemasaran

i. Produk
  • 成绩涉及penyelidikan & pembangunan produk baharu, ujian produk, perancangan pengurusan produk, pembungkusan & jaminan produk

ii. Harga
  • penentuan nilai produk berkaitan penetapan harga & polisi harga serta pembentukan strategi harga, 例如各种折扣

iii. Penyedaran
  • merupakan aktiviti, 为了确保东西和服务sampai kepada pengguna

iv. Promosi(促销)
  • aktiviti memberitahu pelanggan 关于东西及服务通过广告,promosi jualan , publisiti(宣传)

Peranan
  • 更新&促销东西与服务
  • 生产&mengedarkan(分发) bahan publisiti ,例如katalog(目录)
  • mendapatkan & mengemaskinikan profil pelanggan sedia ada, membuat sasaran pasaran
  • 促销东西及服务,通过各种广告方法& 促销手法,例如报纸,电视机,在网络上,penajaan(赞助)serta pertunjukan & pameran perdagangan 


i. Bahagian fungsian pengagihan(分配)
  • 东西及服务diagihkan oleh perniagaan dapat diterima oleh pengguna
  • 根据准确的地点和时间serta berada dalam keadaan yg baik

Tujuan
  • 确保每个被出产的东西可以被使用者接受根据准确的地点和时间
  • memastikan pemilihan setiap saluran agihan bersesuaian dgn jenis barang
  • 确保交通工具符合要被分配的东西,为了避免浪费时间&费用
  • 分配的功能,确定输送的地点&目的地

Peranan
  • 还没在准确的时间输送前,barang disimpan dgn baik & dilabel
  • 检查所有已订购的东西,采取行动jika terdapat perbezaan atau kesilapan 
  • aktiviti pengumpulan, pengangkutan & pengedaran barang
  • 完成输送资料menyediakan jadual pergerakan kenderaan(行程表)& menyelesaikan masalah proses pengagihan

Jenis Saluran Agihan

i. Pengeluar Pengguna
  • sebagai saluran (导管)pemasaran langsung
  • memasarkan(销售)barang secara terus kpd pengguna akhir
  • 不涉及中间人
  • 例如:东西及服务
  • 不能久放的东西:农产品
  • 价钱很高的东西:飞机
  • 特别订做的东西:服装
  • 专业的服务:khidmat doktor & guaman(诉讼事件)

ii. Pengeluar Peruncit Pengguna
  • 涉及一个中间人而已
  • 销售东西给peruncit(杂货商)& peruncit akan menjual barang kpd pengguna
  • barang yg memerlukan nasihat pakar & barang tahan lama
  • peruncit 大量的购买drpd pengeluar
  • 例如:化妆品,轮胎,电子工具,服装

iii. Pengeluar Pemborong(批发商)Peruncit Pengguna
  • dua pihak pengantara, 批发商&杂货商
  • pemborong beli secara pukal  & pecah pukal (一打&半打)dlm kuantiti kecil dijual kpd peruncit
  • 杂货商卖东西给使用者,并根据使用者的需求
  • 日常用品
  • 例如;米,糖,厨房用具

iv. Pengeluar Ejen(代理)→ Peruncit → Pengguna
  • ejen & peruncit sebagai pengantara(中间人)
  • 代理销售&分发东西给杂货商
  • pengeluar 提供东西给代理,为了diagihkan kpd 杂货商
  • peruncit, menjual barang yg diperoleh drpd ejen kpd pengguna
  • 例如:出名的服装,书本,杂志

Peranan bahagian fungsian agihan
  • 确保东西被收好&被标签,sebelum dihantar pada waktu yg tepat
  • 检查所有订购物品,采取行动如果有发生变化
  • 完成输送的资料
  • 准备jadual pergerakan kenderaan
  • 解决proses pengagihan 的问题
  • memenuhi kekurangan bekalan yg berlaku di sesuatu lokasi


j. Bahagian fungsian jualan
  • suatu transaksi(交易)yg memberikan nilai tambah dlm 满足顾客的需求
  • 给予顾客和卖家利益
  • 时常和顾客沟通
  • 鼓励顾客,为了terus memilih perkhidmatan syarikat pada masa akan datang

Tujuan
  • 确保jumlah sasaran jualan(贩卖品目标的总数)tercapai
  • 知道和了解保护使用者的法律& memahami jenis perniagaan yg dibenarkan dan tidak dibenarkan
  • 负责回答顾客的各种问题甚至是mempengaruhi pengguna untuk membeli

Peranan
  • 回答顾客的问题berkaitan dgn barang yg dijual , 例如:种类,spesifikasi(规格),kualiti & cara pemasangan(装设的方法)& penggunaan barang
  • membuat jualan secara bersemuka(面对面)atau secara dalam talian
  • menyediakan sebut harga atau jangkaan harga barang (东西价格的预测)yg dikehendaki oleh pelanggan
  • melakukan rundingan(商讨)dgn pengguna, 关于折扣& terma jual beli(买卖的条款)


k. Bahagian fungsian khidmat pelanggan
  • menyampaikan produk, 为了满足顾客的需求和欲望超过tahap yg mereka harapkan & perkhidmatan diberikan secara berterusan & konsisten

Tujuan
  • 给顾客服务
  • 确保顾客得到好的服务
  • melantik(委任)& meletakkan staf atau pekerja yg bersifat positif, 为了进行任务和责任
  • 委任pakar teknikal(技术专家),为了给更加详细的nasihat

Pembangunan Produk & Pasaran Baharu
  • suatu aktiviti & strategi (战略)pertumbuhan kpd perniagaan yg sedang dijalankan
  • 目的是为了介绍produk baharu kpd pasaran sedia ada
  • 战略需要很好的kreativiti & inovasi 
  • 生产好的产品
  • mengubah suai produk sedia ada
  • bagi menarik pelan dlm pasaran sedia ada

Langkah-langkah Pembangunan Produk Baharu

i. Penjanaan Idea(产生想法)
  • proses bagi 满足市场的需求
  • carian sistematik, 为了新产品的idea,berdasarkan 2 jenis sumber utama, iaitu sumber dalaman & sumber luaran
  • sumber dalaman : penyelidikan & pembangunan rasmi syarikat baharu, pengurusan & kakitangan
  • sumber luaran : 在公司外的资源,例如:顾客,竞争者, pengedar(批发者),pembekal(供应者),firma-firma(公司) reka bentuk di luar organisasi

ii. Penyaringan Idea(挑选想法)
  • 研究新产品的idea的过程,为了挑选最好的&menggugurkan(取消)yg kurang berpotensi secepat mungkin

iii. Pembangunan Produk & Pengujian Konsep(产品的发展&概念的实验)
  • pembangunan idea: 有能力的产品的想法,为了ditawarkan oleh syarikat sendiri
  • pengujian konsep: 试验新产品的概念的过程dgn kumpulan-kumpulan pengguna sasaran untuk mengetahui sama ada konsep tersebut telah berjaya menarik perhatian mereka

iv. Pembangunan Strategi Pemasaran(销售战略的发展)
  • 说明市场的sasaran(目标),posisi(位置)produk yg dirancang, jualan, syer pasaran(市场的股份)& matlamat keuntungan
  • strategi harga, produk, pengagihan & promosi

v. Analisis Perniagaan(生意的分析)
  • kajian semula jualan, kos & unjuran(从某个角度去看的图)keuntungan
  • untuk mengetahui sama ada dapat memenuhi objektif syarikat(满足公司的目标)

vi. Pembangunan Produk(产品的发展)
  • pembangunan produk melihatkan proses mereka bentuk produk drpd idea atau proses pembuatan produk prototaip(原型)

vii. Ujian Pemasaran(销售的测验)
  • ujian ke atas produk prototaip(原型)
  • untuk mengenal pasti penerimaan pengguna terhadap produk yg dibangunkan

viii. Komersialisasi(商业化)
  • proses pembuatan sesuatu keputusan berkaitan dgn di mana ( where,地方),bila(when,几时),kepada siapa(to whom, 市场的目标),bagaimana(how,进行的促销方法)


3. Pasaran Baharu

a. Kepentingan Pasaran Baharu
  • 掌握更大的市场&mengembangkan pasaran sedia ada
  • 出现市场机会甚至是mengelakkan drpd terlibat dlm pasaran tepu(盈满)

i. Pasaran Domestik(国内的市场)
  • 扩大新的国内市场,寻找还没被开发的市场地区
  • 参与ekspo(展览会)或pameran perniagaan yg dilakukan di sesuatu kawasan

ii. Pasaran Antarabangsa(国际市场)
  • 进行积极(agresif)的促销活动di pasaran yg menjadi tumpuan(成为焦点的市场)
  • 参与rundingan(商讨)yg aktif melalui hubungan 2 hala, usaha sama & pameran ke luar negara
  • menjadikan produk sentiasa unik(独特)berbanding pesaing mereka
  • mengaplikasi(实行)kemajuan teknologi ICT bagi mewujudkan transformasi(变换)di pasaran dunia


4. Penggunaan Teknologi Maklumat

Tujuan Penggunaan Teknologi Maklumat

a. Membantu memudahkan sistem operasi(使操作系统更方便)

  • 协助organisasi perniagaan做决定,让自己适应所发生的变化甚至是提升komunikasi dlm organisasi
  • 使urusan变得更cekap,berkesan,mudah & cepat

b. Memperoleh maklumat dgn mudah & cepat(更方便&快速地获得资料)
  • mencari & memperoleh maklumat,diperlukan drpd pelbagai sumber melalui ICT
  • memudahkan & mempercepatkan proses penjanaan idea dlm sesuatu perbincangan

c. Memperluas skop perniagaan(扩大生意范围)
  • 扩大生意范围drpd berurusan secara fizikal(物质)kpd secara maya(虚幻的)
  • 得到的顾客人数比较多meliputi jaringan di seluruh dunia

d. Memudahkan aktiviti kewangan & perakaunan(使金钱&账目活动更方便)
  • 金钱&账目活动,lebih mudah, cepat,tepat & berkesan
  • pelbagai perisian(电脑软件),确保计算准确&kemasukan data

e. Menjadikan operasi perniagaan lebih efektif & efisien(使生意的操作更有效&有效率的)
  • 管理organisasi perniagaan dgn lebih baik
  • 根据准确的资料做决定&帮助提升竞争的好处dlm kalangan pesaing

f. Meluaskan pasaran perniagaan(扩大生意的市场)
  • 通过无边界的kemajuan teknologi maklumat
  • 这个好处可以让生意memaksimumkan keuntungan

g. Mewujudkan hubungan & jaringan yg lebih luas (产生更广的关系)
  • jaringan dgn pelanggan & rakan strategik dlm perniagaan dapat dilaksanakan
  • 没有沟通的阻碍yg menjejaskan interaksi antara 2 buah atau lebih perniagaan

h. Mempercepatkan sistem pengeluaran & pengedaran(使生产&批发系统更快)
  • 确保生产过程被监督 secara lebih sistematik
  • 生产操作&东西的批发变得更快


Aplikasi Teknologi Maklumat dalam Perniagaan

a. e-pemasaran
  • 一种生意的方法,销售produk keluaran secara dlm talian(online)
  • 了解东西的资料& 可以快速地订购

b. e-dagang
  • 生意处理系统,订购购买&付款secara dalam talian(online)
  • 使生意得到利益dlm peningkatan hasil jualan
  • 员工立即&更容易地满足顾客的欲望

c. e-government
  • secara dalam talian(online) untuk sebarang urusan perniagaan yg melibatkan pihak kerajaan 
  • 例如:kementerian & jabatan kerajaan
  • urusan pihak perniagaan dgn pihak kerajaan,比较快,节省费用&telus

d. e-banking
  • 线上和pihak bank menggunakan urusan
  • urusan perbankan 变得更快&节省费用
  • membayar bil, membuat pelaburan(投资),menyemak baki akaun & urusan keluar masuk duit

e. Penggunaan laman sosial
  • perkongsian urusan perniagaan dgn pelanggan 通过社交媒体
  • 把东西&服务当成广告登戴,扩大rangkaian rakan perniagaan,寻找新的顾客&mengekalkan(维持)pelanggan sedia ada
  • 例如: Facebook, Twitter, Instagram, Blogger, Youtube

f. Penggunaan e-mel
  • berurusan dgn perniagaan-perniagaan lain & pelanggan dlm pasaran
  • 更快地传达生意的资料给顾客
  • 节省生意的费用


5. Hubungan & Interaksi Antara Bahagian Fungsian Lain

Tujuan & Kepentingan Interaksi dgn Organisasi Luar(外部组织交流的目的和重要性)

a. Tujuan Interaksi dgn Organisasi Luar

  • 出现生意和外部组织之间的交流
  • 例如:pihak pembekal(供应者),pembiaya(赞助者),pelabur(投资者),agensi kerajaan & pelanggan

b. Kepentingan Interaksi dgn Organisasi Luar

i. mewujudkan jaringan perniagaan
  • 协助perniagaan出现jaringan perniagaan ke tahap yg lebih baik
  • 协助强化sistem operasi(操作系统)& kelangsungan perniagaan dlm pasaran

ii. mengukuhkan hubungan baik sedia ada
  • 协助强化hubungan baik yg sedia ada ke tahap yg lebih baik
  • 协助pencapaian matlamat perniagaan 的提升

iii. menjalin kerjasama strategik(保持合作战略)
  • 提升合作战略antara perniagaan dgn perniagaan lain yg berpotensi , 为了保持合作战略

iv. menambahkan sumber perniagaan(增加生意的资源)
  • 例如:pembekalan bahan mentah, pembiayaan & kepakaran

c. Hubungan & Interaksi dgn Organisasi Luar(外部组织的关系&交流)

i. Interaksi dgn pembekal(和供应者的交流)
  • 订购&membuat pembelian dgn pihak pembekal
  • 联络供应者,为了menetapkan jumlah tempahan & jumlah pembayaran 
  • 方便生意的进行
  • 给peniaga很多的优点,得到便宜的价格&penghantaran yg cepat & berkualiti

ii. Interaksi dgn pelanggan(和顾客的交流)
  • menjalankan urus niaga dgn 卖东西&服务 kpd pelanggan
  • 顾客将会联络peniaga,为了买东西&服务
  • peniaga juga turut menghubungi & mendekati pelanggan
  • 影响他们,为了买东西&服务

iii. Interaksi dgn bank(和银行的交流)
  • 产生交流,当生意inign 得到金钱开销的援助drpd pihak
  • 通常pihak bank 将会meneliti(观察)生意竞争的能力
  • 在市场上&membayar balik pinjaman

iv. Interaksi dgn agensi kerajaan(和政府代理的交流)
  • 得到kelulusan drpd pihak kerajaan
  • urusan tender(投标处理),出现生意和政府之间的交流

Aliran Maklumat(资料的思潮)
  • 交流的过程涉及资料搬移的活动drpd sesebuah organisasi perniagaan kpd perniagaan lain
  • 在交流的过程,接收资料者harus menerima maksud yg sama sebagaimana maklumat yg dirancang & diingini oleh penghantar maklumat
  • penerima 将会翻译接收到的资料
  • proses memberi maklum balas terhadap maklumat yg diterima akan berlaku,为了评价tahap keberkesanan proses komunikasi tersebut


6. Langkah Komunikasi

a. Penghantar(寄送者)

  • 创造资料drpd pencetusan(引发)idea
  • 例如:ketua eksekutif(经理主管人员)Proton 将会给全部分行董事长&部门董事长资料。此外,pengurus pemasaran ingin 给销售战略的taklimat,为了keluaran baharu那就是Proton Perdana

b. Enkod(Encode)(编码)
  • 涉及pengolahan(调制)terhadap sesuatu idea sedia ada
  • 例如:dlm bentuk tulisan, gambar&pertuturan, 以便接收资料者更容易明白
  • 例如:Pengurus pemasaran Proton 使用视频献映&照片,为了解释销售战略yg boleh digunakan untuk menembusi pasaran baharu

c. Saluran(途径)
  • 某种被使用的方法,为了发送mesej
  • penghantar 将会选择适合的途径,为了表达mesej tersebut kpd penerima
  • saluran media yg digunakan boleh terdiri drpd gabungan antara audio(音响), visual(视觉的),bertulis
  • 例如:Pengurus pemasaran Proton boleh menggunakan peralatan media dgn gabungan teknik audio & visual

d. Dekod(解码)
  • satu proses pihak penerima 翻译penghantar 所发送的信息
  • 接收信息过后,penerima将根据理解能力翻译信息
  • 例如:资料接受者yg dihantar oleh pengurus pemasaran ialah penyelia jualan(销售监督员) & jurujual
  • 接收资料者努力地翻译和解释信息的意思yg disampaikan oleh pengurus pemasaran Proton tentang strategi pemasaran untuk menembusi(通往)pasaran baharu

e. Penerima(接收者)
  • pihak yg menerima mesej yg dihantar oleh penghantar
  • 翻译所接收的资料根据pengalaman, budaya & latar belakang keluarga atau pendidikan
  • 确保被接收的资料secara berkesan atau tidak berkesan
  • 例如:Penyelia pemasaran Proton yg menerima & memahami maksud mesej yg disampaikan oleh pengurus pemasaran Proton tentang strategi menembusi pasaran baharu

f. Maklum balas(反馈)
  • 接收者的反应terhadap mesej yg diterima
  • untuk mengukur tahap berkesanan proses komunikasi & 确保寄送者所发送的信息意思sama ada dgn maksud mesej yg diterima oleh penerima
  • dlm bentuk tulisan atau kata, isyarat badan atau memek muka(烦闷的脸)
  • 例如:Bengkel & perbincangan yg dilakukan oleh penyelia pemasaran & jurujual Proton dapat memberi maklumat kpd pengurus pemasaran sama ada strategi pemasaran yg disampaikan dapat difahami oleh pihak penerima

e. Gangguan(障碍)
  • unsur luaran yg mempengaruhi proses komunikasi
  • 出现各种的方面包括persekitaran


17 comments:

  1. 博主,请问有没有form 5 的笔记?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. 博主,请问有PDF版本的吗?

    ReplyDelete
  4. 你好 请问f5的笔记有吗?

    ReplyDelete
  5. 谢谢你的努力

    ReplyDelete
  6. 真的很謝謝你 對我複習幫助很大👍🏻👍🏻👍🏻 謝謝你

    ReplyDelete
  7. Perniagaan是非常有趣的一课👍谢谢你的nota 希望会出from5的nota

    ReplyDelete
    Replies
    1. 蛮有趣的,不客气!有空闲时间的话会考虑写哦

      Delete
  8. Respect and I have a nifty present: How Much Are House Renovations Stardew Valley house renovation and design

    ReplyDelete