- 涉及各种的peringkat pengurusan
- 例如:pentadbiran, pengurusan sumber manusia, kewangan, teknologi maklumat & komunikasi(ICT), penyelidikan & pembangunan ( R&D), pembelian, pengeluaran, pemasaran, pengagihan, perkhidmatan pelanggan jualan
- 协助达到生意的tujuan & objektif
- pekerja diletakkan 根据不同的专长
Struktur Organisasi
- merupakan susunan (排序) & hubungan (关系)antara setiap bahagian fungsian
- untuk 达到visi, misi &objektif (VMO) perniagaan yg telah ditetapkan
- 清楚地知道任务的tanggungjawab,kedudukan & spesifikasi
- 每个bahagian fungsian 被一位pengurus(董事部)领导
- carta organisasi yg berfungsi menunjukkan struktur organisasi yg wujud
- struktur organisasi yg dipamerkan dlm bentuk hierarki(等级制度)
a. Pembahagian kerja
- 工作的分配和责任yg perlu dilakukan dlm perniagaan
- 根据tahap jawatan (职位的等级) yg dipegang
- 例如:bahagian pengurusan membuat perancangan & pengawalan
b. Hubungan antara ketua dengan pekerja
- ketua拥有指挥的能力kpd pekerja di bawahnya
- 员工进行tugas yg telah diarahkan & melaporkan kpd ketua
c. Jenis tugasan
- 涉及领导所给的任务和责任
- bergantung pada jawatan yg disandang(被负起)dlm carta organisasi
d. Hierarki pengurusan
- Pengurusan atasan : 负责全部organisasi的操作
- Pengurusan pertengahan : 负责各自的bahagian
- Pengurusan bawahan : 负责各自的unit(单位)
2. Tujuan Setiap Bahagian Fungsian
- 确保全部生意活动dapat dilakukan dgn pantas & efisien(有效率的)
- 协助untuk 达到visi, misi & objektif yg diingini
Tujuan bahagian fungsian
- 专注于所给的bidang tugas(工作范围) 而已
- 可以提升技术,因为进行一样的工作dlm satu jabatan
- 容易训练新的员工kerana bidang pengkhususan yg sama
- 可以减少费用&管理问题, wujudnya sistem perkongsian sumber
a. Bahagian fungsian pentadbiran
- pentadbiran merujuk pada perlaksanaan sesuatu tugas yg telah ditetapkan ke arah mencapai sesuatu visi, misi & objektif dlm perniagaan
Tujuan
- 进行proses sokongan 以便全部生意活动顺利地进行
Peranan
- menjalankan urusan dalaman organisasi perniagaan
- 例如:mengurus, menyimpan & menerima rekod
- 准备公司的文件&处理活动例如:会议
b. Bahagian fungsian pengurusan sumber manusia
- aktiviti perancangan sumber manusia, pengrekrutan (招收) & pemilihan(temu duga), penilaian prestasi & kebajikan pekerja dlm organisasi
- 员工被训练得很好 & komited(尽忠) terhadap tujuan perniagaan, organisasi tersebut lebih mudah untuk berjaya
Tujuan
- 协助生意supaya 顺利进行serta mempunyai staf yg berpengalaman
- 确保sumber manusia 的需求足够,mengikut bidang kepakaran
- 建立sumber manusia, organisasi kekal berdaya saing (竞争力)& kemahiran pekerja dapat ditingkatkan
- 确保tenaga kerja kekal dlm organisasi
Peranan
i. Perancangan sumber manusia
- proses mengambil pekerja atau staf
- membentuk polisi(政策) 涉及员工kerjaya(职业) 的发展
- membentuk sistem pertukaran
- 升职
ii. Latihan & pembangunan
- pelaksanaan program induksi (归纳课程) & program latihan kemahiran untuk pekerja baharu & pekerja sedia ada
- pembangunan pekerja 涉及meningkat keupayaan pekerja 的过程untuk 接受责任&新的任务
iii. Perkhidmatan pekerja & kebajikan
- 准备设备untuk pekerja semasa bertugas dlm organisasi, 例如:交通设备,休闲设备,辅导设备,食堂设备
iv. Perhubungan industri
- pekerja通过kesatuan sekerja 说出他们对pihak majikan所准备的设备的不满
- 帮助解决一切pertikaian(纠纷) semasa proses perundingan (商量) sedang dijalankan
c. Bahagian fungsian kewangan
- pengurus kewangan, aktiviti untuk 计划, 安排,指令 & 控制全方面的pembiayaan & perbelanjaan dlm perniagaan
- 必须以最好的方法来处理一切的aset & liabiliti
- 例如:
- 准备laporan prestasi kewangan
- 为了看清生意的盈利与亏损
- 为了tujuan percukaian
ii. Pengawai kewangan
- 检查bajet pejabat (办公室的财政预算案) & pendapatan terkini drpd jualan
- 准备anjuran jualan tunai & kepakaran dlm menganalisis maklumat kewangan harian
iii. Pengawai kredit
- 协助会计师dlm menyelia (监督) rekod-rekod kewangan
- 处理全部的bentuk hutang
iv. Staf kewangan
- membantu menyediakan penyata kewangan
Tujuan
- 确保有限的金钱资源diagihkan & dibelanjakan dlm aktiviti perniagaan
- boleh menjanakan (引起) keuntungan & 提升produktiviti (生产力)
- 确保hasil kewangan dapat menampung(接纳) 全部的开销 & dapat memperoleh keuntungan
- 确保有足够的金钱资源,agar 生意的操作tidak tergendala (不受阻碍)
Peranan
i. Membuat perancangan kewangan
- menentukan objektif kewangan yg hendak dicapai oleh organisasi
- 详细地解释kewangan的目标
ii. Menguruskan sumber kewangan mengikut peruntukan(配额) yg ditetapkan
- bajet kewangan yg telah diluluskan, perlu diagihkan mengikut peruntukan kpd setiap bahagian
- pengagihan dibuat 根据时间& 各种的开销yg ditetapkan oleh organisasi
iii. Mengawal kewangan setiap bahagian
- 确保每个bahagian的开销根据bajet yg telah diluluskan
- 每个bahagian 将会dipantau(被监督) dlm aspek kewangan supaya masalah salah urus perbelanjaan tidak berlaku
d. Bahagian fungsian teknologi maklumat & komunikasi (ICT)
- teknologi pengkomputeran & telekomunikasi(电讯)
- pelbagai bidang: perniagaan, penerbitan(出版), penyiaran(传播),perubatan, pendidikan, perindustrian, pertanian & komestik (化妆品)
- 使用电脑科技,teknologi perisian untuk mengubah, memindahkan, memproses, menyimpan & melindungi semua maklumat secara selamat, mudah, cepat & tepat
Tujuan
i. Operasi organisasi lebih efektif & efesien (有效率)
- 生意的处理lebih efektif & efesien melalui penggunaan sistem teknologi, pengkomputeran & perisian terkini
ii. Memudahkan komunikasi dalaman (intranet) & luaran (Internet)
- Intranet : 方便staf dlm organisasi berkomunikasi
- Internet : 为了进行各种生意活动
- 例如:jual beli (e-dagang), mendapatkan sumber bekalan(e-perolehan), mempromosikan barang & perkhidmatan (e-pemasaran)
- pangkalan (集中地)data sendiri, 收集重要的资料
- 例如:sumber manusia, kewangan, pembekalan, penjualan, pembelian & perolehan(收成)
- mengakses(访问)data dgn kadar segera
- 使urus niaga加速,peniaga和pembeli之间
- 提升生意的盈利
Peranan
- 负责terhadap 系统的安全
- 确保被允许的使用者才可以mengakses sistem
- 确保sistem simpanan yg penuh, 为了重新收集data kritikal(具批评性的)dlm keadaan kecemasan
- 协助员工解决问题berkaitan dengan penggunaan perisian baharu
- membantu pengguna yg berhadapan dengan masalah komputer
e. Bahagian fungsian penyelidikan & pembangunan (R&D)
- 涉及新产品的发展& penambahbaikan produk yg sedia ada
- R&D termasuk aktiviti rekaan produk
Tujuan
- 提升tahap pengeluaran & pemasaran produk
- 生产有品质的产品dengan kos efektif
Peranan
- 计划新产品发展的活动&penambahbaikan produk yg sedia ada
- 计划bagi 生产产品yg dapat memenuhi keperluan & kehendak pengguna
f. Bahagian fungsian pembelian
- aktiviti yg dilakukan oleh dua pihak, penjual & pembelian
- 交换东西与服务的目的,使用alat transaksi(交易工具)yg sah
Peranan
- 准备kontrak(合约)dengan pembekal, 为了membekalkan(供应)barang yg diperlukan dlm operasi pengeluaran
- keputusan untuk pembelian selepas 通过重要的过程&mendapat kelulusan drpd pengurusan tertinggi
- memastikan syarikat membayar pada jumlah yg berpatutan kpd pembekal
- menempah(订购)bekalan bahan mentah & stok drpd pembekal
Tujuan
- 控制pembelian kuantiti bahan mentah
- 出现各种正面的影响力termasuk peningkatan atau penghantaran
Tatacara (方法与程序)pembelian
- 接受订购drpd pengurus jualan
- 寻找适合的供应商
- menerima sebut harga drpd pembekal-pembekal
- membuat pesanan pembelian
- menerima barang drpd pembekal-pembekal
g. Bahagian fungsian pengeluaran
- 生产东西的过程通过proses transformasi(变换),tukar input(输入)kpd output (输出)
- 为了满足keperluan & kehendak pengguna
Tujuan
- 确保所进行的出产活动dapat 减少费用&memaksimumkan keuntungan
Peranan
i. Menghasilkan barang & perkhidmatan
- 生产东西&产品给社会dengan mematuhi aspek(局面)& standard kualiti(品质的标准)yg ditetapkan
ii. Memenuhi keperluan & kehendak
- output yg dihasilkan iaitu 东西&服务dipasarkan 为了满足keperluan & kehendak kpd pengguna dlm pasaran
iii. Menukarkan input kpd output
- 计划和进行proses transformasi input yg terdiri dprd tanah, buruh, teknologi & bahan mentah untuk menghasilkan output
Kawalan Awalan
- 确保semua bahan atau input 在好的情况下 & berkualiti
- sebelum proses transformasi dimulakan
- 例如:机器在好的情况下,有品质的bahan mentah & 足够的tenaga kerja
Kawalan Semasa
- pengurus bahagian fungsian pengeluaran dlm sesebuah perniagaan juga turut bertanggungjawab,为了进行kawalan semasa yg terdiri drpd kawalan pengeluaran, kawalan utiliti mesin,kawalan staf
i. Kawalan pengeluaran
- 确保生产的过程顺利进行
- 立即帮助解决生产时所出现的问题
ii. Kawalan utiliti mesin
- 确保peralatan & mesin 在好的情况下,控制机器的使用,立即修理机器jika berlaku kerosakan & 持续性地监督机器
iii. Kawalan staf
- 确保全部staf bekerja secara efektif, efisien & fokus kpd sasaran pengeluaran
- memastikan jumlah tenaga buruh mencukupi
Kawalan selepas
- 最后的品质检查,为了确保产品在标准的生产范围
- 产品的检查secara manual(手动)atau automatik (自动)& 做品质的检查
h. Bahagian fungsian pemasaran
- 某个活动创造nilai barang, penentuan barang, promosi & pengedaran produk
- 为了鼓励berlaku pertukaran yg dapat memenuhi keperluan pengguna & 达到organisasi的目标
Tujuan
- melakukan pertukaran antara dua pihak, pembeli & penjual
- 确保东西和服务 sampai kpd pengguna dengan cepat
- mencipta permintaan bagi sesuatu barang atau perkhidmatan
- 提升盈利kpd peniaga
Strategi Pemasaran
i. Sasaran Pasaran
- kumpulan pengguna sedia ada atau bakal pengguna yg berpotensi
- 为了买产品yg dikeluarkan oleh organisasi perniagaan
ii. Campuran Pemasaran
- rangkuman(包含)几个主要的strategi yg direka bentuk & diuruskan oleh pemasar
- menghasilkan proses pertukaran nilai的目的yg dapat memaksimumkan kepuasan pengguna
Empat Elemen dalam Campuran Pemasaran
i. Produk
- 成绩涉及penyelidikan & pembangunan produk baharu, ujian produk, perancangan pengurusan produk, pembungkusan & jaminan produk
ii. Harga
- penentuan nilai produk berkaitan penetapan harga & polisi harga serta pembentukan strategi harga, 例如各种折扣
iii. Penyedaran
- merupakan aktiviti, 为了确保东西和服务sampai kepada pengguna
iv. Promosi(促销)
- aktiviti memberitahu pelanggan 关于东西及服务通过广告,promosi jualan , publisiti(宣传)
Peranan
- 更新&促销东西与服务
- 生产&mengedarkan(分发) bahan publisiti ,例如katalog(目录)
- mendapatkan & mengemaskinikan profil pelanggan sedia ada, membuat sasaran pasaran
- 促销东西及服务,通过各种广告方法& 促销手法,例如报纸,电视机,在网络上,penajaan(赞助)serta pertunjukan & pameran perdagangan
i. Bahagian fungsian pengagihan(分配)
- 东西及服务diagihkan oleh perniagaan dapat diterima oleh pengguna
- 根据准确的地点和时间serta berada dalam keadaan yg baik
Tujuan
- 确保每个被出产的东西可以被使用者接受, 根据准确的地点和时间
- memastikan pemilihan setiap saluran agihan bersesuaian dgn jenis barang
- 确保交通工具符合要被分配的东西,为了避免浪费时间&费用
- 分配的功能,确定输送的地点&目的地
Peranan
- 还没在准确的时间输送前,barang disimpan dgn baik & dilabel
- 检查所有已订购的东西,采取行动jika terdapat perbezaan atau kesilapan
- aktiviti pengumpulan, pengangkutan & pengedaran barang
- 完成输送资料menyediakan jadual pergerakan kenderaan(行程表)& menyelesaikan masalah proses pengagihan
Jenis Saluran Agihan
i. Pengeluar → Pengguna
- sebagai saluran (导管)pemasaran langsung
- memasarkan(销售)barang secara terus kpd pengguna akhir
- 不涉及中间人
- 例如:东西及服务
- 不能久放的东西:农产品
- 价钱很高的东西:飞机
- 特别订做的东西:服装
- 专业的服务:khidmat doktor & guaman(诉讼事件)
ii. Pengeluar → Peruncit → Pengguna
- 涉及一个中间人而已
- 销售东西给peruncit(杂货商)& peruncit akan menjual barang kpd pengguna
- barang yg memerlukan nasihat pakar & barang tahan lama
- peruncit 大量的购买drpd pengeluar
- 例如:化妆品,轮胎,电子工具,服装
iii. Pengeluar → Pemborong(批发商)→ Peruncit → Pengguna
- dua pihak pengantara, 批发商&杂货商
- pemborong beli secara pukal & pecah pukal (一打&半打)dlm kuantiti kecil dijual kpd peruncit
- 杂货商卖东西给使用者,并根据使用者的需求
- 日常用品
- 例如;米,糖,厨房用具
iv. Pengeluar →Ejen(代理)→ Peruncit → Pengguna
- ejen & peruncit sebagai pengantara(中间人)
- 代理销售&分发东西给杂货商
- pengeluar 提供东西给代理,为了diagihkan kpd 杂货商
- peruncit, menjual barang yg diperoleh drpd ejen kpd pengguna
- 例如:出名的服装,书本,杂志
Peranan bahagian fungsian agihan
- 确保东西被收好&被标签,sebelum dihantar pada waktu yg tepat
- 检查所有订购物品,采取行动如果有发生变化
- 完成输送的资料
- 准备jadual pergerakan kenderaan
- 解决proses pengagihan 的问题
- memenuhi kekurangan bekalan yg berlaku di sesuatu lokasi
j. Bahagian fungsian jualan
- suatu transaksi(交易)yg memberikan nilai tambah dlm 满足顾客的需求
- 给予顾客和卖家利益
- 时常和顾客沟通
- 鼓励顾客,为了terus memilih perkhidmatan syarikat pada masa akan datang
Tujuan
- 确保jumlah sasaran jualan(贩卖品目标的总数)tercapai
- 知道和了解保护使用者的法律& memahami jenis perniagaan yg dibenarkan dan tidak dibenarkan
- 负责回答顾客的各种问题甚至是mempengaruhi pengguna untuk membeli
Peranan
- 回答顾客的问题berkaitan dgn barang yg dijual , 例如:种类,spesifikasi(规格),kualiti & cara pemasangan(装设的方法)& penggunaan barang
- membuat jualan secara bersemuka(面对面)atau secara dalam talian
- menyediakan sebut harga atau jangkaan harga barang (东西价格的预测)yg dikehendaki oleh pelanggan
- melakukan rundingan(商讨)dgn pengguna, 关于折扣& terma jual beli(买卖的条款)
k. Bahagian fungsian khidmat pelanggan
- menyampaikan produk, 为了满足顾客的需求和欲望超过tahap yg mereka harapkan & perkhidmatan diberikan secara berterusan & konsisten
Tujuan
- 给顾客服务
- 确保顾客得到好的服务
- melantik(委任)& meletakkan staf atau pekerja yg bersifat positif, 为了进行任务和责任
- 委任pakar teknikal(技术专家),为了给更加详细的nasihat
Pembangunan Produk & Pasaran Baharu
- suatu aktiviti & strategi (战略)pertumbuhan kpd perniagaan yg sedang dijalankan
- 目的是为了介绍produk baharu kpd pasaran sedia ada
- 战略需要很好的kreativiti & inovasi
- 生产好的产品
- mengubah suai produk sedia ada
- bagi menarik pelan dlm pasaran sedia ada
Langkah-langkah Pembangunan Produk Baharu
i. Penjanaan Idea(产生想法)
- proses bagi 满足市场的需求
- carian sistematik, 为了新产品的idea,berdasarkan 2 jenis sumber utama, iaitu sumber dalaman & sumber luaran
- sumber dalaman : penyelidikan & pembangunan rasmi syarikat baharu, pengurusan & kakitangan
- sumber luaran : 在公司外的资源,例如:顾客,竞争者, pengedar(批发者),pembekal(供应者),firma-firma(公司) reka bentuk di luar organisasi
ii. Penyaringan Idea(挑选想法)
- 研究新产品的idea的过程,为了挑选最好的&menggugurkan(取消)yg kurang berpotensi secepat mungkin
iii. Pembangunan Produk & Pengujian Konsep(产品的发展&概念的实验)
- pembangunan idea: 有能力的产品的想法,为了ditawarkan oleh syarikat sendiri
- pengujian konsep: 试验新产品的概念的过程dgn kumpulan-kumpulan pengguna sasaran untuk mengetahui sama ada konsep tersebut telah berjaya menarik perhatian mereka
iv. Pembangunan Strategi Pemasaran(销售战略的发展)
- 说明市场的sasaran(目标),posisi(位置)produk yg dirancang, jualan, syer pasaran(市场的股份)& matlamat keuntungan
- strategi harga, produk, pengagihan & promosi
v. Analisis Perniagaan(生意的分析)
- kajian semula jualan, kos & unjuran(从某个角度去看的图)keuntungan
- untuk mengetahui sama ada dapat memenuhi objektif syarikat(满足公司的目标)
vi. Pembangunan Produk(产品的发展)
- pembangunan produk melihatkan proses mereka bentuk produk drpd idea atau proses pembuatan produk prototaip(原型)
vii. Ujian Pemasaran(销售的测验)
- ujian ke atas produk prototaip(原型)
- untuk mengenal pasti penerimaan pengguna terhadap produk yg dibangunkan
viii. Komersialisasi(商业化)
- proses pembuatan sesuatu keputusan berkaitan dgn di mana ( where,地方),bila(when,几时),kepada siapa(to whom, 市场的目标),bagaimana(how,进行的促销方法)
3. Pasaran Baharu
a. Kepentingan Pasaran Baharu
- 掌握更大的市场&mengembangkan pasaran sedia ada
- 出现市场机会甚至是mengelakkan drpd terlibat dlm pasaran tepu(盈满)
i. Pasaran Domestik(国内的市场)
- 扩大新的国内市场,寻找还没被开发的市场地区
- 参与ekspo(展览会)或pameran perniagaan yg dilakukan di sesuatu kawasan
ii. Pasaran Antarabangsa(国际市场)
- 进行积极(agresif)的促销活动di pasaran yg menjadi tumpuan(成为焦点的市场)
- 参与rundingan(商讨)yg aktif melalui hubungan 2 hala, usaha sama & pameran ke luar negara
- menjadikan produk sentiasa unik(独特)berbanding pesaing mereka
- mengaplikasi(实行)kemajuan teknologi ICT bagi mewujudkan transformasi(变换)di pasaran dunia
4. Penggunaan Teknologi Maklumat
Tujuan Penggunaan Teknologi Maklumat
a. Membantu memudahkan sistem operasi(使操作系统更方便)
- 协助organisasi perniagaan做决定,让自己适应所发生的变化甚至是提升komunikasi dlm organisasi
- 使urusan变得更cekap,berkesan,mudah & cepat
b. Memperoleh maklumat dgn mudah & cepat(更方便&快速地获得资料)
- mencari & memperoleh maklumat,diperlukan drpd pelbagai sumber melalui ICT
- memudahkan & mempercepatkan proses penjanaan idea dlm sesuatu perbincangan
c. Memperluas skop perniagaan(扩大生意范围)
- 扩大生意范围drpd berurusan secara fizikal(物质)kpd secara maya(虚幻的)
- 得到的顾客人数比较多meliputi jaringan di seluruh dunia
d. Memudahkan aktiviti kewangan & perakaunan(使金钱&账目活动更方便)
- 金钱&账目活动,lebih mudah, cepat,tepat & berkesan
- pelbagai perisian(电脑软件),确保计算准确&kemasukan data
e. Menjadikan operasi perniagaan lebih efektif & efisien(使生意的操作更有效&有效率的)
- 管理organisasi perniagaan dgn lebih baik
- 根据准确的资料做决定&帮助提升竞争的好处dlm kalangan pesaing
f. Meluaskan pasaran perniagaan(扩大生意的市场)
- 通过无边界的kemajuan teknologi maklumat
- 这个好处可以让生意memaksimumkan keuntungan
g. Mewujudkan hubungan & jaringan yg lebih luas (产生更广的关系)
- jaringan dgn pelanggan & rakan strategik dlm perniagaan dapat dilaksanakan
- 没有沟通的阻碍yg menjejaskan interaksi antara 2 buah atau lebih perniagaan
h. Mempercepatkan sistem pengeluaran & pengedaran(使生产&批发系统更快)
- 确保生产过程被监督 secara lebih sistematik
- 生产操作&东西的批发变得更快
Aplikasi Teknologi Maklumat dalam Perniagaan
a. e-pemasaran
- 一种生意的方法,销售produk keluaran secara dlm talian(online)
- 了解东西的资料& 可以快速地订购
b. e-dagang
- 生意处理系统,订购购买&付款secara dalam talian(online)
- 使生意得到利益dlm peningkatan hasil jualan
- 员工立即&更容易地满足顾客的欲望
c. e-government
- secara dalam talian(online) untuk sebarang urusan perniagaan yg melibatkan pihak kerajaan
- 例如:kementerian & jabatan kerajaan
- urusan pihak perniagaan dgn pihak kerajaan,比较快,节省费用&telus
d. e-banking
- 线上和pihak bank menggunakan urusan
- urusan perbankan 变得更快&节省费用
- membayar bil, membuat pelaburan(投资),menyemak baki akaun & urusan keluar masuk duit
e. Penggunaan laman sosial
- perkongsian urusan perniagaan dgn pelanggan 通过社交媒体
- 把东西&服务当成广告登戴,扩大rangkaian rakan perniagaan,寻找新的顾客&mengekalkan(维持)pelanggan sedia ada
- 例如: Facebook, Twitter, Instagram, Blogger, Youtube
f. Penggunaan e-mel
- berurusan dgn perniagaan-perniagaan lain & pelanggan dlm pasaran
- 更快地传达生意的资料给顾客
- 节省生意的费用
5. Hubungan & Interaksi Antara Bahagian Fungsian Lain
Tujuan & Kepentingan Interaksi dgn Organisasi Luar(外部组织交流的目的和重要性)
a. Tujuan Interaksi dgn Organisasi Luar
- 出现生意和外部组织之间的交流
- 例如:pihak pembekal(供应者),pembiaya(赞助者),pelabur(投资者),agensi kerajaan & pelanggan
b. Kepentingan Interaksi dgn Organisasi Luar
i. mewujudkan jaringan perniagaan
- 协助perniagaan出现jaringan perniagaan ke tahap yg lebih baik
- 协助强化sistem operasi(操作系统)& kelangsungan perniagaan dlm pasaran
ii. mengukuhkan hubungan baik sedia ada
- 协助强化hubungan baik yg sedia ada ke tahap yg lebih baik
- 协助pencapaian matlamat perniagaan 的提升
iii. menjalin kerjasama strategik(保持合作战略)
- 提升合作战略antara perniagaan dgn perniagaan lain yg berpotensi , 为了保持合作战略
iv. menambahkan sumber perniagaan(增加生意的资源)
- 例如:pembekalan bahan mentah, pembiayaan & kepakaran
c. Hubungan & Interaksi dgn Organisasi Luar(外部组织的关系&交流)
i. Interaksi dgn pembekal(和供应者的交流)
- 订购&membuat pembelian dgn pihak pembekal
- 联络供应者,为了menetapkan jumlah tempahan & jumlah pembayaran
- 方便生意的进行
- 给peniaga很多的优点,得到便宜的价格&penghantaran yg cepat & berkualiti
ii. Interaksi dgn pelanggan(和顾客的交流)
- menjalankan urus niaga dgn 卖东西&服务 kpd pelanggan
- 顾客将会联络peniaga,为了买东西&服务
- peniaga juga turut menghubungi & mendekati pelanggan
- 影响他们,为了买东西&服务
iii. Interaksi dgn bank(和银行的交流)
- 产生交流,当生意inign 得到金钱开销的援助drpd pihak
- 通常pihak bank 将会meneliti(观察)生意竞争的能力
- 在市场上&membayar balik pinjaman
iv. Interaksi dgn agensi kerajaan(和政府代理的交流)
- 得到kelulusan drpd pihak kerajaan
- urusan tender(投标处理),出现生意和政府之间的交流
Aliran Maklumat(资料的思潮)
- 交流的过程涉及资料搬移的活动drpd sesebuah organisasi perniagaan kpd perniagaan lain
- 在交流的过程,接收资料者harus menerima maksud yg sama sebagaimana maklumat yg dirancang & diingini oleh penghantar maklumat
- penerima 将会翻译接收到的资料
- proses memberi maklum balas terhadap maklumat yg diterima akan berlaku,为了评价tahap keberkesanan proses komunikasi tersebut
6. Langkah Komunikasi
a. Penghantar(寄送者)
- 创造资料drpd pencetusan(引发)idea
- 例如:ketua eksekutif(经理主管人员)Proton 将会给全部分行董事长&部门董事长资料。此外,pengurus pemasaran ingin 给销售战略的taklimat,为了keluaran baharu那就是Proton Perdana
b. Enkod(Encode)(编码)
- 涉及pengolahan(调制)terhadap sesuatu idea sedia ada
- 例如:dlm bentuk tulisan, gambar&pertuturan, 以便接收资料者更容易明白
- 例如:Pengurus pemasaran Proton 使用视频献映&照片,为了解释销售战略yg boleh digunakan untuk menembusi pasaran baharu
c. Saluran(途径)
- 某种被使用的方法,为了发送mesej
- penghantar 将会选择适合的途径,为了表达mesej tersebut kpd penerima
- saluran media yg digunakan boleh terdiri drpd gabungan antara audio(音响), visual(视觉的),bertulis
- 例如:Pengurus pemasaran Proton boleh menggunakan peralatan media dgn gabungan teknik audio & visual
d. Dekod(解码)
- satu proses pihak penerima 翻译penghantar 所发送的信息
- 接收信息过后,penerima将根据理解能力翻译信息
- 例如:资料接受者yg dihantar oleh pengurus pemasaran ialah penyelia jualan(销售监督员) & jurujual
- 接收资料者努力地翻译和解释信息的意思yg disampaikan oleh pengurus pemasaran Proton tentang strategi pemasaran untuk menembusi(通往)pasaran baharu
e. Penerima(接收者)
- pihak yg menerima mesej yg dihantar oleh penghantar
- 翻译所接收的资料根据pengalaman, budaya & latar belakang keluarga atau pendidikan
- 确保被接收的资料secara berkesan atau tidak berkesan
- 例如:Penyelia pemasaran Proton yg menerima & memahami maksud mesej yg disampaikan oleh pengurus pemasaran Proton tentang strategi menembusi pasaran baharu
f. Maklum balas(反馈)
- 接收者的反应terhadap mesej yg diterima
- untuk mengukur tahap berkesanan proses komunikasi & 确保寄送者所发送的信息意思sama ada dgn maksud mesej yg diterima oleh penerima
- dlm bentuk tulisan atau kata, isyarat badan atau memek muka(烦闷的脸)
- 例如:Bengkel & perbincangan yg dilakukan oleh penyelia pemasaran & jurujual Proton dapat memberi maklumat kpd pengurus pemasaran sama ada strategi pemasaran yg disampaikan dapat difahami oleh pihak penerima
e. Gangguan(障碍)
- unsur luaran yg mempengaruhi proses komunikasi
- 出现各种的方面包括persekitaran
博主,请问有没有form 5 的笔记?
ReplyDelete抱歉,暂停更新。
DeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete....
ReplyDelete博主,请问有PDF版本的吗?
ReplyDelete没有哦
Delete你好 请问f5的笔记有吗?
ReplyDelete没有哦
Delete谢谢你的努力
ReplyDelete不客气^^
Delete真的很謝謝你 對我複習幫助很大👍🏻👍🏻👍🏻 謝謝你
ReplyDelete不客气!
Delete谢谢你分享nota
ReplyDelete不客气!
DeletePerniagaan是非常有趣的一课👍谢谢你的nota 希望会出from5的nota
ReplyDelete蛮有趣的,不客气!有空闲时间的话会考虑写哦
DeleteRespect and I have a nifty present: How Much Are House Renovations Stardew Valley house renovation and design
ReplyDelete